شبکه کشوری اینترنت یک هفته قطع شد؛ آب از آب تکان نخورد
تصورش برایم جالب و گاهی هم سوال انگیز هست؛ یک هفته به صورت کامل در شبکه اینترنت کشور اختلال به وجود آمد ؛ به گونه ای که در چند روز حتی در بهترین حالت ؛ پهنای باند اینترنت ؛ در حد صفر باقی ماند اما هیچ اتفاق خاص نیافتاد.

حال اگر این اتفاق در مورد برق ؛ تلفن یا تاسیسات شهری دیگر رخ می داد ؛ میزان تاثیر اختلال در روند زندگی شهروند تا چه حد بود؛ آب ؛ برق ؛ گاز ؛ تلفن ؛ ودر نهایت خدمات شهری به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار اند که در صورت قطعی چند روزه در هریک از حوزه ها ؛ شهر و روند عادی زندگی شهروندان مختل می شود اما سوال اینجاست؛ چرا نتوانستم در این لیست در حالی که خدمات شهری گذارده ام اما چرا فن آوری اطلاعات و اینترنت هیچ جایگاهی ندارد.همیشه برایم سوال بود به فرض محال!!! اگر یک هفته اینترنت شهری مانند یزد ؛ قطع شود چه اتفاقی می افتد ؛ در همین حال شهری مانند اصفهان چطور ؛ پایتخت کشور مانند تهران قطعی چه تاثیری دارد .
این جواب سوال در هفته های گذشته با اختلال گرفتم ؛ آنچه برایم بعنوان سوال جدید منجر شداین بود راستی به چه دلیل اینترنت در کشور قطع میشود و آب از آب تکان نمی خورد حتی مقاله ای هم بهقلم آوردم !!!

اینترنت قطع شد؛ آب از آب تکان نخورد
در سطح کشور ؛ در هیچ روزنامه ؛ نشریات تخصصی ؛ در تیتراخبار خبرگزاریها معتبر ؛ وبسایتهای مرتبط با فن آوری اطلاعات ؛ دیده نشد فردی معترض شود که فلان ارگان دولتی ؛ به دلیل اختلال شبکه اینترنت ؛ دچار بحران شده است ؛ تازه هیچ موسسه و شرکت های ریز ودرشت ؛ دیده نشده فردی اعتراض کند که به دلیل این اختلال سراسری دچار خسارت شده است ؛ تنها شرکتهای سرویس دهنده مثل همیشه اعتراض شد آنهم برای جبران خسارت از عدم کسب درآمد این روزها بود نه از مختل شدن کارها و فعالیتهای جاری شرکت!!!. راستی اینکه در ایران آب از آب تکان نخورد چه بود ؛ تنها یک مشت وبلاگ نویس و شاید هم برخی از مدیران وبسایتها به تکاپو افتادند وبا بهره گیری از علم و توانمندی خود از یک قطره باقی مانده از پهنای باند بهره بردند و به گونه اعتراض خود از به هم خوردن قرار چت شان بیان کردند.

چرا اینترنت در کشور نقشی ندارد
جواب سوال بسیار پییچیده نیست گرچه اعتراف می کنم که راه حل آن کمی پیچیده و سخت به نظرمیرسد؛ اگر به فرض محال برق یک هفته قطع شود؛ بحران رخ می دهد؛ از وسایل گرمایشی و سرمایشی ؛ خدمات روشنایی ؛ خدمات عمومی شهری تا تولید کارخانجات ؛ عملکرد ارگانهای دولتی و .... به طور کامل فلج می شود، دلیل آن هم واضح است؛ حدود 100 سال پیش ، برق در کشور وجود نداشت و مردم زندگی می کردند و خوش بودند اما این فن آوری در زندگی امروزی رسوخ نموده است و به مرور به عنوان یک ابزار جز ارکان و ساختار جامعه نقش ایفا می کند ، اختلال حتی در سطح چند ساعته ؛ مردم را سردرگم می کند ؛ شهروندان ؛ برعکس 100 سال پیش ، برق را در زندگی خود آورده و در ابعاد مختلف از آن بهره می برند اما در مورد فن آوری اطلاعات چطور ؛ به طور قطع یقین وضعیت اینترنت در کشور مانند برق در یکصدسال
پیش را می توان مثال زد .

بدون اینترنت کدام کارمان مختلل می شود
نقلی آزاد از یک نویسنده مقالات ای تی داشته باشم ؛ وی در مورد عدم اختلال در کارهای روزمره و جریانات زندگی با بروز اختلال در شبکه اینترنت ایران آنهم در سطح سراسری و به مدت یک هفته را چنین به تصویر می کشد؛ قرار نبود با قطعی اینترنت ما نتوانیم خرید روزانه انجام دهیم ؛ فلان بازار با عدم دسترسی به بازار جهانی ؛ رروی کالا خود قیمت بگذارد؛ فلان تاجری کالاهایش را از گمرگ ترخیص کند؛ یا فلان کارمند با مرکز با پست الکترونیکی یک بخشنامه درخواست کند؛ هیچ یک ازاین برنامه و هزاران روند عادی و معمولی در بین سطوح مختلف جامعه قرار نیست با اینترنت انجام شود که حال با قطعی اینترنت مختلل شود؛ به همین سادگی اینترنت به هیچ وجه در جامعه ما رسوخ نکرده است.

در استان یزدهم با قطعی اینترنت اتفاقی نیافتاد
فکر نکنم که در استان یزد هم قطعی اینترنت ؛ اختلالی در روند شهری در سطوح مختلف آورده باشد و یا افراد حقیقی یا حقوقی به صورت جدی با مشکل روبرو شده است.
دلیل این امر هم این مسئله است که اینترنت در شئونات زندگی و ابعاد مختلف اجتماعی ؛ سیاسی ؛ اقتصادی و ... جایگاهی ندارد؛ امروز عصر انقلاب صنعتی گذشته ایم و به عصر انقلاب اطلاعات رسیده ایم و اگر کمی دیر عمل کنیم برای نسل خودمان و نسل های بعدی این عقب ماندگی غیرقابل جبران است.

استان یزد استاني صنعتی است ؛ جالب اینکه در اولیتهای کاری و توسعه استان مسله فن آوری اطلاعات لحاظ شده است ؛ مقوله ای که می توان به عنوان یک دغدغه حاضر در مجموعه استان امیدوار کننده باشد اما در عمل هرگز این مقوله نه تنها بعنوان اولیت شناخته نشده است بلکه مورد توجه هم نبوده است . فن آوری اطلاعات در استان یزد مفهوم ندارد؛ واژه گم شده و گنگ است که به جز فعالان این عرصه ؛ بسیاری از مدیران و مسوولان ارگانها فرهنگی و اجتماعی ؛ مراکز و نهادهای ذیربط ؛ در مورد فن
آوری اطلاعات استان برنامه ؛ خط مشی و شیوه کاری تعریف شده ندارند؛ دلیل امر هم ساده است؛ تاثیرات توجه یا عدم توجه به فن آوری اطلاعات ؛ در آینده دور بروز می هد

فن آوری اطلاعات حکم ثبت نام در دبستان دارد !
در مقاله ای تاکید کردم فن آوری اطلاعات و تاثیر در رویکرد به آن حکم دبستان دارد !!! بدین معنا از فردا به تمام مدارس کشور ؛ بخشنامه شود که مدارس از مقطع اول دبستان دانش اموز ثبت نام نکند؛ چه اختلالی در نظام اداری کشور رخ می دهد ؛ آب از اب تکان نمی خورد؛ خوب این عدم ثبت نام هرسال عرصه و ابعاد جدید می گیرد پنج سال بعد در سطح مدارس راهنمایی ؛ 8 سال بعد دبیرستان 12 تا16 سال بعد دانشگاه با بحران نبود دانش آموز و دانشجو ربرو می شود؛ تصور کنید 25 سال بعد؛ کشور با بحرانی روبرو می شود ما فاقد متخصص؛ مدیر ؛ کارشناس ؛ حتی یک فرد باسواد خواهد شد!!! جبران این امر هم شاید امکان پذیر نباشد ؛ زیرا باید از دبستان ثبت نام را شروع کنیم تا به ....... وضعیت فن آوری اطلاعات در استان یزد هم بدین گونه است ؛ امروز شاید بود و نبود فن آوری اطلاعات مهم و تاثیرگذار نباشد اما بحران و مشکلات عدیده حدود 10 سال آینده مشخص می شود!!!!

چگونگی مواجهه شرکتهای سرویس دهنده یزدی باقطعی اینترنت
یزد ؛ شهری بسیار جالب توجه است ؛ به یمن حضور شرکتهای سرویس دهنده اینترنت که بیشتر واژه شرکت سرویس دهنده اینترنت استان بهتر است ؛ قطعی اینترنت رخ نداد و کمتر شهروندی از این امر مطلع شد.خدمات سرویس دهی اینترنتی به صورت عادی در جریان بود ؛ شماره تلفنهای شبکه دایر بود و گرچه با کمی تامل و بهره گیری از نرم افزارهای مربوطه این واقعیت بر کاربر روشن می شد که ترانسفر یا رد وبدل اطلاعات صفر است در حالی که پهنای باند عادی به سیستم اعلام می شد. به مدت یک هفته نیز اتاق پشتیبانی کاربران شرکت مذکور هم زیر نقاشی رفت و کسی در قسمت پشتیبانی جوابگو نبود!!!

طرح یک سوال ؛ قطع اینترنت در یزد شفاف نشد
یکی از همکاران مدعی بود وقتی که اینترنت به صورت موضعی قطع می شود ؛ یک درآمد جالب برای شرکتشان ایجاد می شود؛ جالب اینکه این همکار در زمینه تعمیر سخت افزار فعالیت می نمود ساده است کاربران غیرحرفه ای در هنگام مواجهه با کندی و یا عدم دسترسی به اینترنت و بازنشدن صفحات مورد نظر خود ؛ بدون اطلاع از رخداد قطعی اینترنت ؛ با خیال خرابی کامپیوتر؛ کیس در دست روانه شرکتهای سخت افزار و تعمیرکاران می شوند ؛ البته اگر این همکاران کمی صادق باشند ؛ مشتری اشان متضرر نمی شود اما ...... در همین حال برخی از کاربران نیمه حرفه ای نیز برای کار با اینترنت و باز شدن صفحات مورد نظر در زمان اختلال بدون اطلاع ساعتها معطل و منتظر می ماند ؛ در حالی که هیچ کاربری با اینترنت انجام نکرده اند ؛ باید هزینه زیادی متقبل شوند در اینگونه موارد شرکتهای مرتبط موظف اند تا حدامکان با بهره گیری از دیگر رسانه های ارتباطی مانند لینکهای شبکه ماهواره ای اینترنت و .... تا حدی اختلال را پوشش دهند ؛ گرچه این مورد از لحاظ فنی و قانونی مورد سوال است و امکان پذیر نیست. در همین حال ، زمانی که یک شرکت سرویس دهنده اینترنت امکان در اختیار گذاشتن پهنای باند به مشتری ندارد ؛ می بایست با رعایت اخلاق حرفه ای و مطابق با حقوق کاربران ؛ به هر صورت ممکن کاربران را از این امر مطلع سازند ؛ تلفنهای اتصال به شبکه را آزاد گذاشته تا کاربر غیرمطلع ساعتها در شبکه بدون پهنای باند معطل نماند و ضرر مالی و زمانی نداشته باشد و در آخر به وسیله شماره های پشتیبانی به خصوص تلفن های گویا ؛ به
کاربران آخرین اطلاعات را بدهند

 
محمد حسین تقوایی زحمتکش
مدیر وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد
http://www.yazdit.mihanblog.com/

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا